Evropané a Američané mají o nejlepším alkoholu svou představu a určitě by mezi top 15 nejlepších značek alkoholu zařadili ty chronicky zažité značky, které známe ze všech televizních reklam, reklamních poutačů a místních lokálů.

Pro Američana bude nejlepším pitím třeba bourbon z Kentucky, pro Rusa to možná bude proslulá vodka Russian Standard a pro typického Čecha nějaká ta domácí bezejmenná slivovička, pokud tedy pomineme pivo, které spojuje snad všechny kultury a národy. Pivu se ale v tomto článku věnovat nebudeme. Článek je věnován převážně destilátům s vyšším obsahem alkoholu.

Asiatů je na světě obrovské množství. Ti samozřejmě alkohol pijí také a mezi jejich oblíbené značky alkoholu patří jména, která většina z nás ani v životě neslyšela. Ba dokonce mnozí obyvatelé Evropy ani neznají druh alkoholu, jakým je ve východní Asii velmi oblíbené třeba takové Soju (Sodžu).

Jak již bylo zmíněno, tak velkým tahounem všemožných seznamů nejprodávanějších značek lihovin je asijsko-pacifický region, který si mnozí ani nespojují s konzumací alkoholu. Nicméně přední místa zabírají právě místní super giganti, jako např. jihokorejská společnost HiteJinro, která vyrábí nápoj, jenž už delší dobu vévodí světovým žebříčkům nejprodávanějšího alkoholu. Londýnská společnost International Wine& Spirits Research (IWSR) sestavuje jejich žebříček každý rok.

V tomto článku se vám budeme snažit vypíchnout značky, které tomuto žebříčku vévodí opakovaně.

15 nejprodávanějších značek alkoholu na světě v letech 2018 – 2021

#1. Moutai

Jedním z nejprodávanějších značek alkoholu na světové úrovni je pálenka Moutai od čínské palírny Kweichow Moutai Company. Tato společnost láme, v prodeji „ohnivé vody“ Moutai, jak ji někteří nazývají, opravdové rekordy. Hodnota firmy se v loňském roce 2020 zvýšila na 421 miliard dolarů, což z ní činí nejhodnotnější čínskou netechnologickou společnost. Kweichow Moutai je nejvzácnější čínský likér. Pije se zejména při rodinných oslavách. Jeho chuť a vůně trochu připomínají sojovou omáčku, hrušku, vlašský ořech a mandle. Na českém trhu se ovšem tato čínská dobrota shání jen velmi těžko, ale lze ji objednat přes nějaký zahraniční eshop.

#2. Wuliangye

Loňský rok byl obzvláště úspěšný pro čínské producenty alkoholu, neboť společnost Wuliangye Yibin Company jako druhá z odvětví dosáhla tržní kapitalizace přesahující hodnotu jednoho bilionu čínských yuanů (150 miliard USD). Prodeje alkoholu v Číně v prvním čtvrtletí letošního roku vlivem epidemie koronaviru poklesly, ale od druhé poloviny roku začaly opět výrazně vzrůstat. A co se vlastně skrývá pod nápojem jménem Wuliangye? Wuliangye (WU = pět, LIANG = obilí, YE = alkohol) je luxusní bílý destilát vyrobený ze směsi pěti přírodních ingrediencí — čiroku, lepkavé rýže, rýže, pšenice a kukuřice, které tomuto nápoji dodávají jedinečnou vůni a chuť.

Tak konečně pití, které je snad každému v našich končinách důvěrně známé. I když zrovna neholdujete whisky, tak etiketu s kráčejícím můžeme určitě znát budete. Johnnie Walker je nejprodávanější skotská whisky, pod jejíž značkou se skrývá široké portfolio blendovaných whisky. Hodnota této značky se v minulých letech pohybovala kolem 4 644 milionů dolarů a prodalo se jí přibližně 18 milionů litrů, a to především whisky s legendární červenou etiketou.

Další velmi známou značkou jednoho z nejprodávanějších destilátů na světě je legendární whiskey z Tennessee Jack Daniel’s. Jde asi o 18. nejprodávanější alkohol vůbec. Od roku 1956 vlastní etiketu společnost Brown-Forman. Tento světoznámý bourbon asi není třeba více představovat. Jeho domovina USA na něj může být náležitě pyšná. Ne nadarmo se pak pravidelně umisťuje i na předních příčkách různých srovnání a testů whisky.

HENNESSY je přední světová značka koňaku, která pochází ze země zaslíbené pěstování vinné révy — z Francie. Vinná réva je totiž stěžejní výrobní surovinou tohoto luxusního alkoholického nápoje. Značku vlastní koncern LVMH – Moët Hennessy Louis Vuitton a momentální roční celosvětový prodej Hennessy je přibližně 50 milionů lahví, což je celkem 40 procent světové výroby koňaků. Jde zřejmě o v současné době největšího producenta koňaku na světě.

Bacardi je světově uznávaná značka rumu, kterou vlastní stejnojmenná společnost sídlící hned na dvou místech (v San Juanu v Portoriku a Hamiltonu na Bermudách). Bacardi je zároveň druh světlého rumu, který tato společnost vyrábí. Společnost je jednou z největších rodinných firem na výrobu alkoholu.

#7. Jinro

Jinro je asi vůbec nejprodávanější alkohol na světě. Jde o soju vyráběné v Jižní Korii společností Hite-Jinro. Jinro soju si drží titul nejprodávanější značky lihovin na světě a v minulém roce zaznamenalo nárůst prodejů o 10,6 %. Loňský prodej tak překonal hranici 90 milionů litrů a řadí tak tento produkt právem na absolutní vrchol.

#8. McDowell’s No.1 Whisky

Whisky McDowell č. 1 předběhla Officer’s Choice a stala se  nejprodávanější indickou whisky. Výrobce Diageo, United Spirits je členem United Brewers of India (UB Group), který má dominantní postavení na trhu a sdružuje asi 7 velkých producentů. Během posledních šesti měsíců roku 2019 se čistý prodej společnosti Diageo v Indii zvýšil o 2 %. V roce 2019 se jí celosvětově prodalo téměř 31 milionů litrů.

#9. Emperador

Filipínská brandy Emperador od stejnojmenné společnosti je jednou z nejprodávanějších brandy na světě. V roce 2018 se prodalo 28,8 milionů litrů brandy . Zatímco západní výrobci brandy mohou mít problém s tím, že značka Emperador (kvůli ředění neutrálním destilátem z cukrové třtiny) používá výraz „brandy“, tak proti číslům prodeje rozhodně argumentovat nemohou. Emperador v tomto směru předčí jakoukoli jinou značku „brandy“.

#10. Officer’s Choice Whisky

A máme tu opět indickou whisky, tentokrát od společnosti ABD. Její prodeje se pohybovaly v roce 2019 kolem 30 milionu litrů. Byl to celkem neúspěšný rok pro Officer’s Choice whisky, která sklouzla z prvního místa jako nejprodávanější indická whisky na světě. Poprvé za posledních pět let značka poklesla o 10 %.

#11. Imperial Blue

Imperial Blue je druhá indická whisky od Pernoda Ricarda a další akvizice od Seagram’s. Jde o ještě větší společnost než Royal Stag. Značka měla v roce 2019 úspěch a zvýšila objemy svého prodeje o 16 % na 26,3 mil. litrů. Imperial Blue je svědkem pěti let stálého meziročního růstu.

#12. White Claw Hard Seltzer

Poměrným nováčkem v žebříčcích nejprodávanějšího alkoholu na světě je White Claw Hard Seltzer od Mark Anthony Brands. Jde o alkoholický nápoj různých příchutí. White Claw je vyroben ze směsi seltzerové vody, bezlepkového alkoholového základu a ovocné příchuti. Koncept značky White Claw vytvořil a navrhl Bulletproof London. V roce 2019 byl White Claw americkým tvrdým seltzerem číslo jedna, který přinesl tržby kolem 1,5 miliardy dolarů a prodalo se ho cca 27,5 milionů litrů.

#13. Royal Stag

Royal Stag, také známá jako Seagram’s Royal Stag, je indická značka whisky uvedená na trh v roce 1995. Jedná se o objemově nejprodávanější značku koncernu Pernod Ricard. Značka této whisky byla rovněž svědkem pěti let pokračujícího růstu. Royal Stag je jednou ze čtyř indických whisky, které se dostaly do seznamu top 10 nejprodávanějších lihovin na světě. V roce 2019 zaznamenala společnost prodej 22 milionů litrů.

#14. Tanduay

Tanduay je filipínský rum, který láme světové rekordy. Výrobcem rumu je společnost Tanduay Distillers, Inc. Filipínská společnost zabývající se výrobou alkoholických nápojů, která je dceřinou společností koncernové skupiny LT společnosti Lucio Tan. Tanduay je asi nejprodávanější značka rumu na světě, která si udržela své neochvějné místo na našem seznamu. S 20,5 miliony prodaných litrů v roce 2019 tato značka rumu vytvořila ještě větší propast mezi ní a konkurencí Bacardi.

A konečně něco známějšího pro běžného smrtelníka z Čech – vodka Smirnoff! Smirnoff je světoznámá značka ruské vodky, v současnosti produkovaná britskou společností Diageo. Značka předloni oslavila 155 let výročí a v posledních letech také její prodeje zaznamenaly mírný pokles. V roce 2019 se jí prodalo kolem 25,6 milionů litrů.

Jak ovlivnila pandemie prodej alkoholu?

Minulý rok přinesl díky celosvětové pandemii snížené objemy prodeje napříč většinou odvětví. Takže asi ani oblast prodeje alkoholických nápojů nezůstane díky zavřeným hospodám nedotčena. Každopádně třeba Česká republika je příkladem opačného trendu. Víc Čechů pije během pandemie pravidelně, a navíc nadměrné dávky alkoholu, uvádí studie týmu Petra Winklera z Národního ústavu duševního zdraví. Podle této studie se o 60 % zvýšil počet lidí, kteří pili pravidelně každý týden a častěji nadměrné dávky alkoholu. Prodejci zaznamenávají trend přesouvání konzumace alkoholu z hospod do domácností, kam si lidé pití kupují na e-shopech a v kamenných obchodech.

Náš e-shop winehouse.cz je jedním z předních elektronických obchodů, kde zakoupíte snad všechny druhy alkoholu z celého světa za výhodné ceny. Navíc pro vás připravujeme stále nové a nové akce, ve kterých na vás samozřejmě čekají i poklady v podobě nejprodávanějšího alkoholu uvedené na seznamu výše.

Nejprodávanější značky alkoholu na světě
Sdílejte článek na sociálních sítích:


Komentáře